Telefon

Kundesenter: +47 67 92 00 20

norsk bokmål (Norge)

engelsk svensk (Sverige)

Generelle leveringsbetingelser

Oppdatert 2025-02-24

 

1 INNLEDNING

1.1 Disse vilkårene gjelder mellom Scandraft AB, svensk organisasjonsnummer 556254– 8361 (heretter "Scandraft", "vi" eller "vår" eller "oss") og personene og/eller selskapene som kjøper varer og tjenester levert av Scandraft ved hver anledning (heretter "kunde", "kunden", "deg", "deg", "din"). Scandraft og kunden omtales nedenfor også individuelt og samlet som "part", "parten" og "partene". 

1.2 Det faktum at du som kunde foretar et kjøp, legger inn en bestilling eller på annen måte inngår avtale eller avtale med Scandraft, uavhengig av hvordan det skjer eller gjennom hvilket medium, (heretter kalt "Hovedavtalen") betyr at du er bundet av innholdet i disse vilkårene. Hovedavtalen og disse vilkårene omtales nedenfor samlet som "Avtaledokumentene".

1.3 Scandraft har rett til å endre disse vilkårene ensidig og uten forvarsel på den måten og i den grad Scandraft finner hensiktsmessig. Versjonen av disse vilkårene som gis til deg i forbindelse med et bestemt kjøp, bestemt bestilling eller ved inngåelse av en avtale eller som er tilgjengelig på vår nettside på det tidspunktet, er den versjonen som gjelder for det aktuelle kjøpet, rekkefølge, avtale og avtale.

1.4 I tilfelle det er uoverensstemmelse mellom disse vilkårene og Hovedavtalen eller annen skriftlig avtale mellom Scandraft og kunden, skal det som er fastsatt i Hovedavtalen eller annen skriftlig avtale gå foran disse vilkårene, dog kun i den del eller deler der avviket eksisterer, men ellers ikke påvirker gyldigheten av disse vilkårene i noen grad eller i noen grad.

1.5 Disse vilkårene er tilgjengelige i forskjellige språkversjoner. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellom innholdet i eller tolkningen av forskjellige språkversjoner, inkludert men ikke begrenset til avvik på grunn av feilstaving, ordvalg eller oversettelse, skal innholdet i og tolkningen av den svenske versjonen alltid ha forrang på alle måter og i alle deler uten begrensning mellom partene før andre språkversjoner ved tolkning og anvendelse av disse vilkårene. Kunden kan derfor ikke påberope seg rettigheter og Scandraft kan ikke holdes ansvarlig med henvisning til innholdet i andre språkversjoner enn den svenske.

1.6 Alle kjøp, bestillinger eller andre avtaler eller kontrakter som disse betingelsene gjelder er en avtale mellom hver kunde og Scandraft, ikke med noen fysisk person som er ansatt i Scandraft. Fysiske personer ansatt i Scandraft kan derfor ikke holdes individuelt ansvarlig på noen måte eller i noen grad.

 

2 TILBUD, BESTILLINGER, KJØP OSV

2.1 Ved å signere Hovedavtalen, akseptere tilbud, legge inn bestillingen eller foreta et kjøp, blir kjøpet og bestillingen bindende for kunden. 
2.2 Med mindre annet er angitt i Hovedavtalen eller annet er skriftlig avtalt mellom partene, er Scandraft ikke forpliktet til å fullføre bestillingen på produktene som omfattes av Avtaledokumentene før Scandraft har mottatt full betaling fra kunden. 
2.3 For det tilfelle at det som vilkår for betaling av kjøpesummen for produkter stilles krav om sikkerhet i form av bankgaranti eller lignende garanti til fordel for Scandraft, skal kunden gi Scandraft bevis på dette innen femten (15) dager fra signering av Hovedavtalen.
2.4 Scandraft er kun bundet av det innsendte tilbudet i tretti (30) dager fra tilbudsdato eller fakturadato, med mindre annet er skriftlig avtalt mellom partene. 
2.5 Uttalelser, forpliktelser, vilkår, data og annen informasjon som ikke finnes i tilbud avgitt av Scandraft er bindende for Scandraft kun i tilfeller hvor disse er skriftlige og signert av Scandraft og kunden.
2.6 Eventuelle endringer i tilbud spesifisert av Scandraft gjelder kun dersom de er skriftlig bekreftet av Scandraft. Informasjon om vekt, dimensjoner, kapasitet og lignende informasjon i kataloger, prospekter, rundskriv og mer er omtrentlige og bindende kun i den grad dette er uttrykkelig skriftlig avtalt.

 

3 SPESIELT OM KJØP AV PRODUKTER

3.1 Dersom et produkt i sortimentet ikke kan leveres, er vi ikke forpliktet til å anskaffe og levere slikt produkt selv om kunden har betalt for produktet. I stedet har kunden rett til å få tilbakebetalt beløpet som er betalt for produktet.
3.2 Scandraft forbeholder seg retten til å endre sortimentet når som helst, og tilstedeværelsen av et bestemt produkt på nettsiden eller i katalogen innebærer ingen forpliktelse for Scandraft til å selge eller levere slikt produkt til kunden.
3.3 Scandraft forbeholder seg retten til å restnotat eller kansellere bestillinger for varer som er utsolgt. Dersom varen forventes å komme på lager innen rimelig tid, er varen oppført som gjenværende, hvorved levering skjer uten ekstra kostnad for kunden, så snart som mulig. I tilfelle varen refererer til en spesialtilpasset vare som ikke er en del av Scandrafts ordinære sortiment belastes frakt.

3.4 I noen tilfeller gir Scandraft spesielle garantier for enkelte produkter. Eksistensen og innholdet av slike spesielle garantier fremgår av Hovedavtalen eller disse vilkårene.

 

4 SPESIELT ANGÅENDE KJØP AV VISSE MASKINER

4.1 Det som er angitt i denne paragrafen gjelder slike maskiner som Scandraft selger og leverer og som er av større modell (Maskiner). 
4.2 Det som er angitt i disse vilkårene vedrørende produkter, skal også gjelde for Maskiner, med mindre annet er uttrykkelig angitt i denne delen 4 eller i andre deler av disse vilkårene.
4.3 Der det er aktuelt, etter avtale med kunden, utfører Scandraft installasjon av Maskiner i kundens lokaler. Normalt omfatter den angitte installasjonen nå tilkobling av Maskiner, installasjon av programvare samt enklere opplæring av kundens personell i programvare og håndtering av Maskiner. Med mindre annet er skriftlig avtalt mellom partene, omfatter installasjonen som er spesifisert her ikke noe fast arbeid overhodet, inkludert, men ikke begrenset til, boring, skruing, elektriske installasjoner eller elektriske arbeider.
4.4 Scandraft utfører visse funksjonstester og visse andre tester vedrørende Maskiner for å kontrollere installasjon, funksjonalitet og drift. Disse testene og utprøvingene utføres i henhold til praksis utviklet av Scandraft i henhold til vanlig bransjepraksis. 
4.5 Uten å påvirke det som står ovenfor i denne delen eller andre deler av disse vilkårene, skal det som ellers er angitt om forarbeid, kundens forsinkelse og ansvar for materielle skader i pkt. 12-15, 21-22 og 52-53 i pkt. "generelle bestemmelser for levering med montering av maskiner og annet mekanisk, elektrisk og elektronisk utstyr (NLM 19)" gjelde for Maskiner, men ikke for andre produkter eller tjenester.

 

5 SPESIELT OM SERVICE OG ANDRE TJENESTER

5.1 Scandraft leverer de tjenester og annet arbeid som er spesifisert i Hovedavtalen eller som partene på annen måte er enige om og som har tilknytning til Hovedavtalen.
5.2 Scandraft skal utføre alle tjenester med den omsorgen og dyktighet som hver eneste handling krever. Ved utførelse av tjenester vil Scandraft etter behov tildele disse til de personene som er best egnet for å yte kunden best mulig service. Scandraft har rett til, når Scandraft finner det hensiktsmessig, å leie inn underleverandører for utførelse av hele eller deler av tjenestene, uten å kreve samtykke fra kunden.
5.3 Med mindre annet er angitt i Hovedavtalen, er Scandraft ikke forpliktet til å yte eller utføre tjenester eller på annen måte være tilgjengelig på andre tidspunkt enn vanlig arbeidstid, det vil si hverdager mellom 08:00 og 17:00 svensk tid.
5.4 Det er kundens ansvar å bistå Scandraft med bistand, informasjon og andre tiltak, herunder men ikke begrenset til tilgang til eiendommer og bygninger, som kreves for at Scandraft skal kunne utføre tjenestene og levere produktene som omfattes av Avtaledokumentene.
5.5 Kunden forplikter seg til å holde Scandraft skadesløs for enhver skade som Scandraft kan lide på grunn av kundens manglende oppfyllelse av sine forpliktelser etter denne delen eller som på annen måte oppstår på grunn av en handling eller unnlatelse fra kundens side.

 

6 FRAKT, LEVERING OSV 

6.1 Utførelse av tjenester skjer i samråd mellom Scandraft og kunden.
6.2 Partene må konsultere om passende leveringsdato for produkter som omfattes av Avtaledokumentene. Ved fastsettelse av leveringstid skal partene ta hensyn til beregne vedrørende leveringstid som Scandraft mottok fra sin leverandør. 
6.3 Med mindre annet er avtalt mellom partene, skal levering av produkter skje i henhold til Ex Works Incoterms 2020, hvorved levering skal anses å være gjennomført og alt ansvar, all risiko og alle kostnader skal overføres til kunden når Scandraft har foretatt produktene tilgjengelig for kunden for henting på et sted angitt av Scandraft. Scandraft har dermed ikke noe ansvar overhodet for skader eller følgeskader som oppstår eller oppstår etter den angitte tid. Det er derfor kundens ansvar å personlig eller gjennom annen undersøke alle produktene som inngår i bestillingen i forbindelse med mottak av levering eller henting fra det sted Scandraft har anvist. Kunden er klar over at selv små eller tilsynelatende ubetydelige skader på produktet kan være tegn på mer omfattende, men skjulte skader. Det er derfor viktig å undersøke produktene nøye og også eventuelt løsne plater og andre lignende luker og deler for å kunne inspisere produktet innvendig.
6.4 Vilkårene i henhold til forrige avsnitt er supplert med å angi endelig destinasjon i ordrebekreftelsen.
6.5 Levering av Scandraft skjer normalt til Scandrafts lager, men Scandraft har også rett til å levere til et annet sted anvist av Scandraft. 
6.6 Dersom kunden krever annen speditør enn Scandrafts innleide speditør for EXW-levering, vil kunden bli belastet for alle kostnader dette medfører. I tilfeller hvor Scandraft sender varer med kundens egen speditør, såkalte mottakerfrakt, belastes emballasje, pallekostnader og andre mulige ekstrakostnader separat.
6.7 Ved direkte levering fra produsent (såkalt «dropshipping»), belastes frakt.
6.8 For leveranser innen Sverige, når Scandraft leverer med egen bil, skal det til enhver tid betales en spesiell leveringsavgift pålagt av Scandraft. For spesielt skjøre varer belastes emballasje beregnet til formålet, som ikke returneres. Kostnad for transport av såkalte farlig gods og ev miljøavgifter for f.eks. emballasje belastes alltid kunden.
6.9 Ved leveringshindringer som oppstår på grunn av for eksempel at ingen er på stedet, feil adresse eller lignende er oppgitt, vil alle tilknyttede kostnader belastes kunden. Kunden er selv ansvarlig for å bestille ny leveringstid. Kostnader for leveringshindringer faktureres uavhengig av opphav. Kunden er videre ansvarlig for at Scandraft får tilgang til det sted kunden har angitt og eventuelt tilgang til løfteutstyr anvist av Scandraft i tilfeller hvor partene har avtalt levering av produkter på det stedet kunden har angitt.
6.10 Det er transportforsikring for varer som transporteres av Scandraft. Kunden plikter ved varemottak å kontrollere om varen er transportskade og øyeblikkelig melde fra om mulig skade på sjåføren direkte og skriv bemerke på fraktbrevet. Scandraft er ikke ansvarlig for transportskader. Skadet emballasje skal oppbevares til kofferten er lukket. Under transport fra kunde til Scandraft er kunden ansvarlig dersom varene blir skadet eller tapt under transport. For uavhentede varer faktureres faktiske fraktkostnader, andre utgifter og administrative kostnader i etterkant, minst 500 SEK.
6.11 Alle leveringstider oppgitt av Scandraft er estimater og Scandraft forbeholder seg retten til å justere oppgitte leveringstider.
6.12 I tilfeller der en bestemt ordre ikke kan leveres, helt eller delvis, vil vi kontakte deg og tilby tilbakebetaling av beløpet du har betalt for produktene som ikke kan leveres.
6.13 Scandraft påtar seg ikke noe som helst ansvar for noen del eller i noen grad angående skader som kunden kan lide som følge av at en ordre helt eller delvis ikke kan leveres eller forsinkes på noen måte eller i noen del, inkludert, men ikke begrenset til forsinket levering på grunn av omstendigheter utenfor Scandrafts kontroll, inkludert men ikke begrenset til leverandørens forsinkelse eller omstendigheter som utgjør Force Majeure.
6.14 I tilfeller hvor en leveranse, uavhengig av hvordan den finner sted eller uavhengig av hvem som er ansvarlig for den, ikke kan leveres og eventuelt returneres til oss på grunn av 1) leveransen ikke er hentet fra leveringsstedet; 2) kunden ikke kunne nås på oppgitt telefonnummer for varsling; 3) kunden nektet å akseptere leveransen; 4) kunden ikke var tilstede ved avtalt leveranse eller 5) kunden oppga feil kontaktinformasjon, vil vi kreve et gebyr og har også rett til kompensasjon for kostnadene og skaden vi lider på grunn av returen. Vi har også rett til å si opp Hovedavtalen med øyeblikkelig virkning.
6.15 Vi forbeholder oss retten til å påberope oss Force Majeure i samsvar med det som er angitt i disse vilkårene.

 

7 PRISER, ERSTATNING, BETALING OSV

7.1 Prisen for produktene og tjenestene som omfattes av Avtaledokumentene reguleres primært av Hovedavtalen.
7.2 I tilfelle kompensasjon ikke er regulert i avtale mellom partene, har Scandraft rett till erstatning for sine produkter og tjenester i henhold til de priser som Scandraft benytter på tidspunktet for sin bestilling, levering eller utførelse.
7.3 Kunden godtar at prisene som er oppgitt på Scandrafts nettsider, i kataloger, i tilbud, i avtaler eller i annen kommunikasjon fra Scandraft er omtrentlige priser og Scandraft forbeholder seg retten til prisendringer utenfor Scandrafts kontroll - inkludert men ikke begrenset til omstendigheter som påvirker valuta, endringer i avgifter, vareavgifter, særavgifter, andre offentlige avgifter eller endringer i kostnadssituasjonen for Scandraft i form av for eksempel økte leveringspriser, priser fra leverandører, lønnsøkninger som fører til økte kostnader for gjennomføring av leveransen, devaluering og valutaendringer - hvorved Scandraft har rett til å øke spesifiserte, tilbudte eller avtalte priser i den grad det tilsvarer endringen.
7.4 Uansett hva som følger av det som er sagt ovenfor eller av annet mellom Scandraft og kunden gyldig estimat, tilbud, kontrakt eller annen avtale om pris, har Scandraft alltid rett til å justere avtalte eller oppgitte priser på grunn av valutapåvirkende forhold. eller andre prispåvirkende forhold utenfor Scandrafts kontroll og som går utover det Scandraft beregnet på det tidspunkt prisen ble avtalt eller oppgitt.
7.5 Kunden samtykker i at Scandraft har rett til å endre oppgitte priser til enhver tid etter eget skjønn på den måten og i den utstrekning Scandraft finner hensiktsmessig.
7.6 At kunden har mottatt visse opplysninger om priser eller kostnader på et bestemt tidspunkt, innebærer ingen forpliktelse for Scandraft til å anvende samme priser eller kostnader på et senere tidspunkt. 

7.7 I noen tilfeller kan Scandraft gi estimater vedrørende tid og kostnader for hele eller deler av enkelte produkter og/eller tjenester. Disse estimatene er å betrakte som estimater, er ikke bindende og kan endres. 
7.8 Alle priser, estimater eller lignende informasjon gitt av Scandraft eller gjenspeiles i tilbud, bestillinger, kjøp eller avtaler mellom Scandraft og kunden eller på annen måte relatert til bestillingen eller kjøpet er i svenske kroner (SEK) og eksklusive moms og andre gjeldende avgifter og gebyrer og eksklusiv alle former for frakt og leveranser.
7.9 For så vidt gjelder produkter, med mindre annet fremgår av Hovedavtalen eller annet er skriftlig avtalt mellom partene, har Scandraft alltid rett til å fakturere kunden i nær tilknytning til at partene signerer Hovedavtalen eller på annen måte i forbindelse som Scandraft vurderer passende.
7.10 For så vidt gjelder kompensasjon for tjenester, med mindre annet er spesifisert i Hovedavtalen, fakturerer Scandraft normalt kunden én gang per kalendermåned i ettertid, men har rett til å fakturere tidligere enn det som nå er angitt når Scandraft finner det hensiktsmessig. 
7.11 Kunden samtykker i at Scandraft har rett til å pålegge et faktureringsgebyr pålagt av Scandraft ved hver anledning på alle fakturaer til kunden.
7.12 Kunden samtykker og erkjenner at Scandraft samler inn kredittopplysninger og annen informasjon om kunden for å vurdere kundens betalingsevne og kredittverdighet. Kunden er videre kjent med at dersom Scandrafts undersøkelser i denne delen ikke er tilfredsstillende for Scandraft eller dersom kunden ikke kan stille sikkerhet for betalingsoppfyllelse på Scandrafts anmodning, har Scandraft rett til å heve bestillingen og kjøpet med umiddelbar virkning og uten rett til erstatning for kunden.
7.13 Kunden samtykker videre i at alle kommentarer til fakturaer fra Scandraft skal sendes Scandraft skriftlig uten opphold, dog senest innen fem (5) dager fra fakturadato, hvoretter kunden ikke kan gjøre innsigelser mot Scandraft.
7.14 Med mindre annet er særskilt skriftlig avtalt mellom kunden og Scandraft, skal kunden betale alle fakturaer fra Scandraft senest femten (15) dager fra leveringsdato. Ved forsinket betaling har Scandraft rett til å kreve forsinkelsesrente på femten (15) prosent fra fakturaens forfallsdato til dagen da full betaling er mottatt av Scandraft. Scandraft har også rett til erstatning for alle kostnader knyttet til forsinkelsen, inkludert men ikke begrenset til eventuelle forsinkelser og administrasjonsgebyrer som Scandraft pålegger samt kostnader til betalingspåminnelser og inkassokrav. 
7.15 Ved å legge inn en bestilling hos oss eller på annen måte foreta et kjøp eller inngå en avtale med oss om et kjøp, samtykker du i at vi utelukkende sender ut ordremelding, faktura, kvittering og annen informasjon via elektronisk medium. 
7.16 I tilfeller hvor tilbakebetaling skal skje til kunden, skjer slik tilbakebetaling som hovedregel gjennom kredittfakturering.

 

8 FORBEHOLD AV EIENDOMSRETTIGHETER

8.1 Eierskap for alle produkter som kunden har bestilt eller kjøpt fra Scandraft tilfaller Scandraft uten begrensning inntil kunden har betalt fullt ut og oppfylt alle krav som Scandraft har eller kan ha og som er relatert til de bestilte og kjøpte produktene.
8.2 Inntil kunden har betalt i sin helhet i henhold til forrige punkt, forbeholder Scandraft seg retten til ensidig og uten å oppgi grunn kansellere enkelte bestillinger eller kjøp, helt eller delvis, og ta tilbake alle produkter som kanselleringen omfatter.
8.3 Ved kansellering og tilbaketakelse i henhold til forrige punkt forplikter kunden seg til å delta i tilbaketaket og å holde Scandraft skadesløs for alle skader som Scandraft måtte lide på grunn av kundens mislighold av forpliktelsen til å samarbeide. 
8.4 Før kunden har betalt fullt ut, har ikke kunden rett til å konsumere Maskinene i noen grad eller på noen måte, helt eller delvis, selge Maskinene til tredjeparter eller disponere Maskinene på annen måte.
8.5 Kunden forplikter seg til å holde Scandraft skadesløs uten noen begrensning i tilfelle kunden bryter det som er angitt i denne delen.

 

9 INTELLEKTUELLE RETTIGHETER

9.1 All informasjon som kan finnes på vår nettside, i våre kataloger, i vår kommunikasjon til deg eller som på annen måte gjøres tilgjengelig for deg av Scandraft eller våre leverandører og partnere - inkludert men ikke begrenset til bilder, grafiske gjengivelser, tekster, egenskaper, produktnavn, varemerker og design - tilhører enten Scandraft eller våre leverandører og partnere (heretter "Rettigheter").
9.2 Kunden har ikke rett til å bruke Rettigheter eller overføre Rettigheter til tredjeparter eller på annen måte gi tredjeparter tilgang til Rettigheter uten Scandrafts skriftlige forhåndssamtykke.
9.3 Kunden forstår at retten til rettigheter tilfaller Scandraft med fulle eiendomsrettigheter uten noen begrensning på noen måte eller til noen del.
9.4 Ingenting i disse betingelsene, i andre avtaler eller avtaler eller i kommunikasjon mellom Scandraft og kunden skal innebære, antyde eller tolkes som noen overføring av eierskap, helt eller delvis, til rettigheter til kunden eller tildeling av enhver annen form for rettighet i forhold til Rettigheter enn det som er uttrykkelig angitt i disse vilkårene. 

 

10 FARGER, BILDER, SALDO, PRISER OG ANNEN INFORMASJON

10.1 Scandraft tilstreber alltid at bilder, teksturer og andre detaljer på produkter skal samsvare med produktets faktiske utseende. Imidlertid påvirkes gjengivelse av farger og andre detaljer av forskjellige datamaskiner, nettbrett og telefoner og deres skjermer. Vi kan derfor ikke garantere at bildene og annen produktinformasjon som er tilgjengelig på vår nettside, i våre e-poster eller i våre kataloger er en nøyaktig fremstilling av produktets faktiske utseende.
10.2 Videre tilstreber vi at all informasjon som vi gir til kunden skal være korrekt og så fullstendig som mulig. Scandraft forbeholder seg imidlertid retten til at det kan forekomme trykkfeil og annen uriktig informasjon og som ikke er bindende for Scandraft.
10.3 Vi forbeholder oss retten til senere, selv etter at et kjøp eller en bestilling er fullført, å korrigere feil informasjon om et bestemt produkt, dets pris eller leveringsinformasjon samt lagerbalanse.
10.4 I tilfeller hvor feil pris er spesifisert, har vi rett, men ikke plikt, til å kansellere kjøpet eller bestillingen og refundere eventuelle beløp som er betalt for det aktuelle produktet.
10.5 Dersom et produkt i sortimentet ikke kan leveres, er vi ikke forpliktet til å anskaffe og levere slikt produkt selv om kunden har betalt for produktet. I stedet har kunden rett til å få tilbakebetalt beløpet som er betalt for produktet.
10.6 Scandraft forbeholder seg retten til å endre sortimentet når som helst, og tilstedeværelsen av et bestemt produkt på nettsiden eller i katalogen innebærer ingen forpliktelse overhodet for Scandraft om å selge eller levere slik produkt til kunden.
10.7 All informasjon, alle bilder, alle tekster, alle spesifikasjoner, alle holdbarhetserklæringer og all annen informasjon og alle uttalelser som finnes på vår nettside, i våre kataloger eller på annen måte kommunisert av oss til kunden er kun å anse som rådgivende og utgjør ikke garantier på noen måte eller i noen del.
10.8 Scandraft forbeholder seg retten til å endre all informasjon, inkludert men ikke begrenset til bilder, spesifikasjoner, priser og balanse, uten varsel.
10.9 Kunden forstår at kunden ikke har krav på erstatning eller noen form for kompensasjon for eventuelle mangler eller unøyaktigheter i informasjonen, uavhengig av hva den inneholder eller refererer til, som finnes på Scandrafts nettsider, i vår katalog eller som kommuniseres i på annen måte med kunden. 

 

11 SYNSPUNKTER, KLAGER, KRAV MV

11.1 Scandraft verdsetter det hvis du først og fremst kontakter oss med kommentarer om oss eller varene eller tjenestene vi tilbyr på dine vegne. Vi undersøker alle kommentarer mot oss og svarer normalt på alle relaterte spørsmål snarest.
11.2 Alle reklamasjoner på skadede eller feilaktige varer eller mangler ved tjenester skal gjøres skriftlig til Scandraft og vi anbefaler at dette gjøres uten opphold for å sikre best mulig behandling av din klage fra oss. Kunden er imidlertid klar over at det gjelder spesielle vilkår og klagefrister som angitt nedenfor.
11.3 I tilfeller hvor kunden ordner transport selv, gjelder følgende. Ansvaret for transport fra stedet anvist av Scandraft påhviler kunden selv. Det er derfor kundens ansvar å sørge for transport selv eller leie inn tredjepart for slik transport. Alle feil, skader eller andre skader på produktene skal dokumenteres og meldes til Scandraft uten opphold og før bestillingen transporteres fra det sted Scandraft har anvist. Eventuelle feil, skader eller andre skader, enten skjulte eller synlige, som ikke er dokumentert og meldt til Scandraft før bestillingen hentes fra Scandrafts lager/fabrikk eller annet anvist sted dekkes ikke av Scandrafts ansvar for produktene. For feil, skader eller andre skader på produkter som oppstår etter at ansvaret har gått over til kunden, men under transport, er kunden eller dennes transportør ansvarlig. Dersom kunden leier en transportør, er kunden klar over at ansvaret for slike skader er regulert etter de regler som gjelder for den aktuelle transporten. Kunden kan derfor henvende seg til den som har fraktet varene med reklamasjoner på skader som har oppstått under transporten. Kunden er klar over at det ofte er frister vedrørende krav på transportskader og det er derfor viktig at kunden pakker ut varene og inspiserer dem så raskt som mulig ved mottak av produktene fra transportøren.
11.4 I tilfeller hvor Scandraft tar seg av transport, gjelder følgende. I disse tilfellene er det kundens ansvar å inspisere alle produktene som er inkludert i bestillingen på stedet i nærvær av transportøren umiddelbart etter mottak av bestillingen. Alle mangler, skader eller andre skader eller påvirkninger på produktene skal umiddelbart meldes til transportøren og dokumenteres i henhold til transportørens anvisninger eller på annen måte som klart beviser skadens eksistens og omfang. Transportøren må signere slik skademelding. Transportøren må da, og uten å utlevere produktene som omfattes av kravet, sende disse produktene tilbake til Scandraft. Når de rapporterte produktene er returnert til Scandraft, vil Scandraft håndtere kravet med transportøren på vegne av kunden. Kunden er imidlertid klar over at Scandraft ikke påtar seg noe videre ansvar mot kunden for produkter skadet under transport enn det transportøren har påtatt seg mot Scandraft. Kunden forstår videre at alle feil, skader eller andre skader, enten skjulte eller synlige, som ikke er dokumentert, varslet og håndtert på den måten som nå er spesifisert, ikke dekkes av verken transportørens eller Scandrafts ansvar for produktene.
11.5 Uten å endre det som er angitt ovenfor, må alle andre krav knyttet til Avtaledokumentene, våre produkter eller tjenester bringes til vår oppmerksomhet så snart som mulig og i alle fall innen rimelig tid fra det tidspunktet du la merke til det, eller etter rimelig undersøkelse bør har lagt merke til, forholdet som kravet refererer til eller bygger på. 
11.6 Alle reklamasjoner skal være skriftlige og tydelig angi hvilken feil eller mangel eller annen tilstand som er omfattet av reklamasjonen. 
11.7. All produktretur må først godkjennes av Scandraft. Kontakt derfor alltid Scandraft før du returnerer et produkt. Skadet emballasje skal lagres og sendes med reklamasjoner.  Godkjent retur må skje til det sted Scandraft har anvist.
11.8 Defekte varer godkjent av Scandraft kan returneres gratis i henhold til transportmåten spesifisert av Scandraft sammen med returseddelen mottatt av Scandraft. Gratis frakt refererer til returer som er gratis for kunden. Feilvare kan ikke sendes mot oppkrav eller på annen lignende måte.
11.9 Kunden har rett til å kansellere og/eller returnere det/de bestilte produktet/ene kun etter skriftlig godkjenning fra Scandraft, hvorpå kunden krediteres det fakturerte beløpet med et fradrag på 20 %, dog minst 200 SEK, etter gjennomført gjenkjøp. .
11.10 Kunden er ansvarlig for å følge det som er beskrevet ovenfor og ellers i disse vilkårene i forbindelse med reklamasjoner og krav, samt andre instruksjoner gitt av Scandraft i forbindelse med enkelte reklamasjoner eller krav. Ved alle returer skal kunden benytte en returseddel levert av Scandraft med returnummer (RMA-nummer). Varer som kunden returnerer skal returneres uskadet i uåpnet originalemballasje. Returfrakt ved gjenkjøp som ovenfor betales av kunden. Retur ved gjenkjøp etter over skal alltid skje innen 14 dager etter at Scandraft har godkjent gjenkjøpet. Spesialbestilte varer eller bearbeidede produkter kjøpes ikke tilbake.
11.11 Dersom kunden sender en defekt vare uten Scandrafts godkjenning eller hvor kunden ikke fullfører prosessen eller eventuelt instruks direkte fra Scandraft, har Scandraft rett til å nekte varen og belaste kunden i sin helhet. Scandraft forbeholder seg retten til å belaste eventuelle tilleggskostnader som følge av at kunden ikke følger prosessen ovenfor. 
11.12 Når det gjelder reklamasjoner eller krav knyttet til pågående eller utførte tjenester, gjelder det som er angitt ovenfor i aktuelle deler, dog med unntak av gjenkjøp som ikke er mulig vedrørende tjenester. Scandraft har rett til å foreta rettelser innen rimelig tid vedrørende pågående eller utførte tjenester i den grad Scandraft anser klagen eller påstanden som korrekt.  
11.13 Kunden er ansvarlig for forverring av feilen eller mangelen samt følgefeil eller følgemangel eller annen feil, skade eller mangel som oppstår på grunn av kundens forsinkelse med å melde feilen eller mangelen fra det tidspunkt kunden oppdaget eller burde ha oppdaget feilen eller mangelen.
11.14 Uansett hva som er angitt ovenfor eller i andre deler av disse vilkårene, må alle klager og alle krav i forbindelse med Avtaledokumentene eller våre produkter og tjenester bringes til vår oppmerksomhet så snart som mulig og i alle fall innen rimelig tid fra det tidspunktet du trakk oppmerksomhet til det forholdet som kravet gjelder eller bygger på. Krav som fremsettes senere enn tolv (12) måneder etter dagen da forholdene som ligger til grunn for kravet ble kjent for deg eller burde vært kjent for deg etter rimelig etterforskning, kan ikke gjøres gjeldende mot Scandraft.
11.15 Klager, synspunkter eller krav som ikke oppfyller det som er angitt i denne delen er uten virkning og kan ikke gjøres gjeldende overfor Scandraft på noen måte eller i noen del. Kunden er imidlertid innforstått med at det at kunden følger det som er angitt i denne delen ikke betyr at Scandraft er ansvarlig for det klagen, synspunktet eller kravet omfatter eller viser til, men ansvarsspørsmålet mellom partene er spesifikt. regulert i andre deler av disse vilkårene.

 

12 ANSVAR OG ANSVARSBEGRENSNING 

12.1 Scandrafts ansvar er begrenset til en viss grad, ikke minst på grunn av forhold utenfor Scandrafts kontroll, men også på grunn av andre hensyn. Disse begrensningene vises i denne delen og i andre deler av Avtaledokumentene og skal gjelde for alle mulige krav som är rettet mot Scandraft. 
12.2 Scandrafts ansvar for skade du måtte lide på grunn av feil eller uaktsomhet i tjenestene eller produktene vi leverer er alltid begrenset til den faktiske og påviste materielle skaden du lider. Indirekte skader, inkludert men ikke begrenset til tapt fortjeneste, økte kostnader og andre følgeskader, samt rene eiendomsskader erstattes aldri av Scandraft. Videre skal enhver erstatning som du har mulighet til å motta fra forsikringer eller andre avtaler eller fordeler redusere den aktuelle skaden i tilsvarende omfang.
12.3 Publisert informasjon om produkter solgt av Scandraft stammer, der det er aktuelt, fra Scandrafts ulike leverandører. Denne informasjonen i seg selv utgjør ingen garanti fra Scandraft for at produktet/produktene fullt ut samsvarer med informasjonen gitt av leverandøren. Det er derfor kundens ansvar å sørge for at produktet oppfyller alle betingelser spesifisert av leverandøren. Variasjonen av mulige bruksområder for hvert produkt samt utvikling av nye applikasjoner gjør at kunden selv nøye må vurdere produktets egnethet for tiltenkt bruk. 
12.4 Brukstekniske råd gitt av Scandraft ved hver anledning tilsvarer den kunnskapen Scandraft besitter ved hver anledning om produktene og produktenes bruksområde og muligheter. Rådene utgjør således ingen garanti eller erklæring om produktenes spesielle egenskaper eller bruksområde, hvorfor det er kundens ansvar å teste produktenes egenskaper for kundens spesielle behov, produksjonsprosedyre og område av bruk. 
12.5 For øvrig er Scandrafts ansvar alltid begrenset til originale feil. Originale feil refererer til feil som oppsto før Scandraft leverte produktet til henting. Originale feil inkluderer for eksempel produksjonsfeil. Det som nå er anført inkluderer ikke råd, tilbehør, forbruksvarer og slitasjedeler.
12.6 Scandraft har imidlertid ikke noe som helst ansvar for feil, mangler eller skader som oppstår ved feil montering eller installasjon, feil stell, forsømmelse, feil bruk, feil bruk, utilstrekkelig vedlikehold, bruk av forbruksmateriell og tilbehør som ikke kan anses å være av godkjent kvalitet i henhold til Scandraft, unormal slitasje, uaktsomhet eller andre forhold som kan tilskrives kunden. Scandraft er heller ikke ansvarlig dersom inngrep i produktet, reparasjon av produktet, montering av produktet eller installasjon av produktet er utført av andre enn Scandrafts tildelte personell. Videre er Scandrafts ansvar for feil betinget av at kunden følger alle tilgjengelige manualer og andre instruksjoner.
12.7 Scandraft er heller ikke ansvarlig for feil eller skade som oppstår på et produkt eller en tjeneste og som er en følge av eller knyttet til tredjemanns handling eller unnlatelse.
12.8 Scandraft har rett til å rette feil og mangler innen rimelig tid dersom Scandraft vurderer at retting er mulig og kunden skal dermed gi Scandraft all nødvendig bistand for å rette feilen eller mangelen. Scandraft har imidlertid rett til etter eget skjønn å velge å erstatte hele eller deler av produktet i stedet for retting. Scandraft forbeholder seg retten til å bytte produktet med et tilsvarende produkt dersom det aktuelle produktet ikke lenger er tilgjengelig eller er forbundet med økte kostnader sammenlignet med et tilsvarende produkt. Utbedringstiltak i henhold til dette punkt er gratis for kunden for så vidt angår arbeidet med utbedring, men Scandraft har rett till erstatning for reise-, kost- og losjikostnader i forbindelse med slik utbedring.
12.9 Dersom intet annet er særskilt skriftlig avtalt mellom partene og Scandraft ikke gir kunden skriftlig beskjed annet om et bestemt produkt, er Scandrafts ansvar for feil begrenset til en periode på tolv (12) måneder fra det tidspunktet produktet ble levert. levert. For enkelte produkter kan det derfor gjelde en lengre periode enn den som nå er spesifisert. Scandrafts ansvar for produkter kjøpt av Scandraft fra eller levert av tredjeparter er imidlertid aldri mer omfattende enn garantien som gjelder mellom slik tredjepart og Scandraft. For brukte produkter er Scandrafts ansvar alltid begrenset til tre (3) måneder fra varen ble levert. For produkter som erstatter det originale produktet ved håndtering av en mangel eller feil i henhold til disse betingelsene, gjelder samme betingelser som for det erstattede originalproduktet.
12.10 Det som er angitt ovenfor om produkter, gjelder også i gjeldende deler for tjenester. Kunden forstår videre at kunden ikke har krav på noen form for kompensasjon eller kompensasjon overhodet, uavhengig av hva som er fastsatt i Avtaledokumentene, for avbrudd, forsinkelser eller annen negativ påvirkning for kunden som er knyttet til naturlige konsekvenser av utførelse av tjenester.
12.11 Scandraft ikke ansvar for økte kostnader for kunden, inkludert men ikke begrenset til økte strømkostnader eller andre lignende kostnader, som kunden lider eller skader på gulv eller annen eiendom som tilhører kunden eller tredjepart, uavhengig av om produktet eller tjenesten er å anse som defekt eller ikke. 
12.12 Kompensasjon for eventuelle reklamasjoner anses som goodwill fra Scandrafts side og skal aldri anses som en innrømmelse av skyld eller feil med mindre Scandraft skriftlig har samtykket til dette.
12.13 Ellers påtar Scandraft seg ikke noe ansvar 
a) for skade som kan oppstå på grunn av at vi mottar instruksjoner fra deg for sent, mottar ufullstendige instruksjoner eller ikke mottar fulle og nødvendige betalinger, ikke gir tilgang til nødvendig utstyr eller annen eiendom, dokumenter eller informasjon i tide, for å gi rimelig mulighet og sedvane forberedelse til å kunne treffe nødvendige tiltak for å unngå slik skade; 
b) mot tredjeparter på noen måte eller i noen grad for skade eller andre uønskede resultater som oppstår enten i) gjennom kundens bruk av tjenestene eller produktene levert av Scandraft på en måte som Scandraft ikke med rimelighet kunne ha forutsett eller ii) på grunn av at kunden har gitt tredjeparter eller gitt tredjeparter tilgang til tjenestene eller produktene som Scandraft leverte til kunden på noen måte som ikke er uttrykkelig tillatt i Avtaledokumentene eller andre avtaler mellom Scandraft og kunden;
c) mot kunden for skader, kostnader eller andre virkninger som er basert på kundens bruk av Scandrafts tjenester eller resultater av disse eller produkter på en annen måte enn den som Scandraft med rimelighet kunne forutse ved utførelse eller levering, på noen måte som er i strid med gjeldende lov eller grunnlov eller som på annen måte oppstår gjennom kundens hensikt, uaktsomhet eller brudd på Avtaledokumentene eller annen gjeldende avtale eller avtale mellom Scandraft og kunden; eller
d) for skade eller negativ effekt på noen måte eller i noen grad som kunden måtte lide og som er relatert til at kunden har misligholdt noen av sine forpliktelser eller forpliktelser i henhold til disse vilkårene, helt eller delvis, eller på annen måte unnlater å bistå Scandraft i i den grad og på den måte Scandraft finner nødvendig for at Scandraft skal kunne oppfylle sine forpliktelser etter disse vilkårene eller i henhold til avtaler eller avtaler med kunden.
12.14 Kunden er klar over at Scandraft ikke har noe som helst ansvar for skader som kunden måtte lide, inkludert men ikke begrenset til forsinkelser, nedetid, restriksjoner på bruk og følgevirkninger av dette, og som er et resultat, helt eller delvis, av kunden ikke oppfylte sine forpliktelser i henhold til denne delen, disse vilkårene eller som på annen måte oppstår på grunn av en handling eller unnlatelse fra kundens side. 
12.15 Kunden skal holde Scandraft skadesløs for alle skader, utgifter, bøter, krav eller andre handlinger rettet mot Scandraft og som a) har grunnlag i kundens bruk av Scandrafts tjenester eller resultater av disse, produkter eller eiendom på annen måte enn i som Scandraft med rimelighet kunne ha forutsett på tidspunktet for utførelse eller levering, b) har sitt grunnlag i kundens bruk av Scandrafts tjenester eller resultater av disse, produkter eller eiendom på noen måte som er i strid med gjeldende lov eller forfatning c) ellers oppstår gjennom kundens forsett, uaktsomhet eller brudd på Avtaledokumentene eller annen gjeldende avtale eller avtale mellom Scandraft og kunden, eller d) oppstår på grunn av kundens mangelfulle oppfyllelse av sine forpliktelser eller forpliktelser i henhold til disse vilkårene.
12.16 Parten skal varsle motparten om erstatningskrav uten opphold og senest innen to (2) år fra skaden inntraff. Dersom dette ikke skjer, har skadelidte mistet sin rett til erstatning for skaden, uavhengig av hva som ellers fremgår av disse vilkårene.
12.17 Kunden må treffe rimelige tiltak for å begrense sin skade. Dersom kunden unnlater å gjøre dette, kan erstatningen reduseres tilsvarende.
12.18 Scandraft har ikke noe ansvar for noen som helst feil, skade, forsinkelse, funksjonsfeil eller annen negativ eller uønsket effekt for den andre parten på grunn av Force Majeure i henhold til disse vilkårene.
12.19 Under alle omstendigheter, uavhengig av størrelsen på skaden, skadens eller kravets art og uavhengig av hva som ellers er angitt i Avtaledokumentene eller i disse vilkårene eller annen avtale mellom Scandraft og kunden, er Scandrafts totale ansvar, inkludert men ikke begrenset til erstatningsansvar, mot kunden for visse skader eller krav, uavhengig av art eller omfang, alltid begrenset til maksimalt kjøpesummen betalt av kunden for produktet/produktene som dekkes av skaden eller krav eller erstatning betalt av kunden for tjenesten(e) eller deler av tjenestene som dekkes av skaden eller kravet. Kunden har ikke krav på ytterligere kompensasjon utover det som nå er spesifisert, inkludert men ikke begrenset til erstatning for kostnader for egen eller andres arbeidstid, kostnader som kan henføres til tredjemann eller juridiske representanter eller kostnader til juridisk eller annen konsultasjon.
12.20 Ansvarsbegrensningen som er angitt her eller som ellers kan være avtalt særskilt mellom kunden og Scandraft, gjelder også til fordel for alle samarbeidspartnere i Scandraft, alle ansatte i Scandraft samt alle som jobbe for, har jobbet for, er ansatt av eller har blitt ansatt av Scandraft.

 

13 PERSONOPPLYSNINGER

13.1 Kunden er klar over og forstår at Scandraft kan samle inn, behandle og lagre personopplysninger om kunden og/eller dennes ansatte eller andre personer som kunden engasjerer i forbindelse med innlevering av tilbud, under bestillinger, levering eller i andre sammenhenger som er knyttet til forholdet mellom Scandraft og kunden. 
13.2 Scandraft er personopplysningsansvarlig for alle personopplysninger (vanligvis navn, adresse, telefonnummer, faksnummer og e-post) om kunden (inkludert kundens representanter, personene hos kunden som vi har kontakt med ved utførelse av oppdrag og reelle eiere) som Scandraft kan samle inn, motta, innhente, behandle, lagre eller på annen måte håndtere i forbindelse med et bestemt tilbud, en bestemt ordre, et bestemt kjøp, et bestemt oppdrag eller på annen måte i forbindelse med Scandrafts virksomhet.
13.3 Formålet med behandlingen beskrevet i foregående avsnitt er å administrere og utføre bestillinger, kjøp og andre oppgaver vi har på dine vegne fra tid til annen og, der det er aktuelt, å oppfylle våre forpliktelser i henhold til lov og for markedsføringsformål. Ytterligere informasjon om hvordan Scandraft håndterer personopplysninger finnes i Scandrafts personvernerklæring som finnes på vår nettside.
13.4 Når du engasjerer oss og formidler eller på annen måte gir oss personopplysninger, direkte fra deg eller gjennom dine representanter, instruerer du oss om å behandle personopplysninger i samsvar med det som er angitt i disse vilkårene og på nettstedet vårt og bekrefter også at alle personopplysninger som vi mottar er korrekte og samlet inn og overført til oss på en lovlig måte og er ikke i konflikt med formålene som er angitt ovenfor, mot det som er angitt om vår håndtering av personopplysninger som angitt på vår nettside eller gjeldende lov.
13.5 Det er således kundens ansvar å sikre og innhente samtykke til Scandrafts innsamling, behandling og lagring av personopplysninger om kunden og alle dennes ansatte og andre personer ansatt av kunden. 
13.6 Kunden skal holde Scandraft skadesløs for enhver skade som Scandraft måtte lide på grunn av at nødvendig samtykke vedrørende innsamling, behandling og lagring av personopplysninger ikke er innhentet av kunden.
13.7 For øvrig gjelder Scandrafts til enhver tid gjeldende personvernerklæring.

 

14 KOMMUNIKASJON

14.1 Partene forstår at sensitiv informasjon aldri må sendes via e-post eller andre kommunikasjonsmidler som ikke er sikre og krypterte. 
14.2 I tilfelle en av partene likevel velger å sende sensitiv informasjon til den andre parten via e-post eller andre ikke-krypterte kommunikasjonsmidler, forklarer seg avsender at den er kjent med at informasjonen den sender til den andre parten på den måten som nu er angitt kan fanges opp av tredjeparter eller på annen måte falle i hendene på tredjeparter eller bli infisert med virus eller andre skadelige programmer. Mottaker har intet ansvar for skader som avsender kan lide på grunn av hendelsene spesifisert her eller andre lignende hendelser. 
14.3 I noen tilfeller kan e-post og annen elektronisk kommunikasjon bli avvist på grunn av virusfiltre, spamfiltre og andre lignende sikkerhetsordninger. Det er derfor viktig at du følger opp viktige meldinger som sendes slik at du er sikker på at mottakeren har mottatt dem. Partene kan ikke ta ansvar for instruksjoner eller informasjon i meldinger som de ikke kjenner til.
14.4 I tilfeller der en av partene bruker kommunikasjonsmidlene spesifisert av den andre parten eller kommunikasjonsmidlene som tidligere ble brukt av partene i utførelsen av oppdrag eller i andre kontakter, anses meldingene og informasjonen som er sendt til den mottakende parten å ha blitt kjent for den mottakende parten.

 

15 FORCE MAJEURE 

15.1 Begrepet "Force Majeure" skal anses å omfatte alle hendelser eller omstendigheter utenfor kontroll av og uten skyld eller uaktsomhet fra den berørte part og som gjennom utøvelse av rimelig aktsomhet den berørte part ikke var i stand til å forhindre og forutse, inkludert men ikke begrenset til hendelser som opptøyer, krig, krigslignende fiendtligheter, mobilisering eller generell militær konflikt, terrorisme, borgerkrig, naturkatastrofer, avgjørelser fra regulerende myndigheter, regjeringshandlinger, endringer i lovgivning og lover, streik, lockout, boikott eller andre arbeidskonflikter, arbeidskonflikter, brann, flom, elektrisk eller annen strømbrudd eller avbrudd (enten det er uforutsigbart eller planlagt), forstyrrelser av Internett-tjenester, nettverksforstyrrelser, pandemiske utbrudd, restriksjoner på grunn av pågående pandemier og andre lignende omstendigheter eller hendelser av lignende art eller betydning.
15.2 Ingen av partene skal være ansvarlige for unnlatelse av å oppfylle sine forpliktelser i henhold til Avtaledokumentene, hvis den blir forhindret eller forsinket i å utføre disse forpliktelsene av en hendelse av Force Majeure, forutsatt at den berørte parten overholder det som er angitt nedenfor i denne delen.
15.3 Dersom det inntreffer en hendelse av Force Majeure, skal den part som er forhindret eller forsinket i å oppfylle sine forpliktelser i henhold til Avtaledokumentene, innen rimelig tid, etter at Force Majeure inntreffer, varsle den andre parten skriftlig om situasjonen. Den berørte part skal i varselet gi den annen part fullstendige opplysninger om hendelsen av Force Majeure som hindrer parten i eller forsinker parten i å oppfylle sine forpliktelser etter Avtaledokumentene, samt gi et estimat på hvor lenge berørte part forventer at hindringen for oppfyllelse vil vare. Den berørte parten må bruke rimelige anstrengelser for å dempe effekten av Force Majeure-hendelsen på dens utførelse av Avtaledokumentene og for å oppfylle sine forpliktelser i henhold til Avtaledokumentene. Dersom den berørte part ikke overholder disse vilkårene, har den andre parten rett til å kreve erstatning for mislighold til tross for at det foreligger en hendelse av Force Majeure.
15.4 Så snart hendelsen av Force Majeure er over, skal den berørte parten oppfylle sine forpliktelser i henhold til Avtaledokumentene. Når Force Majeure-hendelsen varer i så lang tid at meningen og formålet med Avtaledokumentene ikke kan oppfylles, har hver part rett til umiddelbart å si opp Avtaledokumentene ved å gi den andre parten et skriftlig varsel.
15.5 En hendelse av Force Majeure fritar ikke en part fra ansvar for en forpliktelse som oppsto før hendelsen inntraff. En hendelse av Force Majeure er aldri en gyldig begrunnelse for ikke å betale gebyrer, kostnader eller andre betalinger i tide i henhold til Kontraktsdokumentene, med mindre hendelsen av Force Majeure består av oppsigelse av transaksjons- og/eller byttesystemer til banker brukt av de berørte parti.

 

16 KONTRAKTSPERIODE OG OPPSIGELSE

16.1 Avtale eller avtale mellom partene gjelder i det tidsrom som er spesifisert i hver særskilt avtale/avtale eller på annen måte når tjenesten(e) som omfattes av avtalen/avtalen er utført. 
16.2 For avtaler og avtaler som etter sin art kan anses løpende og som ikke inneholder noen forskrift om avtalens varighet, løper avtalen/avtalen inntil videre og kan sies opp av hver av partene ved skriftlig melding til den annen part, hvorved avtalen/avtalen opphører med virkning tre (3) kalendermåneder etter siste dag i måneden den annen part mottar oppsigelsen. 
16.3 Hver part har rett til å si opp avtalen og avtalen som etter sin art kan anses som løpende med øyeblikkelig virkning og uten forvarsel i tilfelle a) den andre parten begår vesentlig mislighold av disse vilkårene eller avtalen/avtalen mellom partene som disse vilkårene gjelder for eller b) motparten er blitt insolvent, slått konkurs, innledet akkordbehandling eller av andre grunner kan antas å ha blitt insolvent.
16.4 Videre har Scandraft rett til å si opp alle avtaler med kunden med umiddelbar virkning dersom kunden har a) brutt eller på annen måte handlet i strid med innholdet i noen av punktene 5.5, 7.14, 8.4, 8.5, 9.2, 12.15, 12.17, 13.4, 13.5 eller 13.6 i disse vilkårene eller b) utfører en handling eller unnlatelse som har ført til eller kan resultere i skade på Scandraft, dets virksomhet eller rykte.  
16.5 De deler av disse vilkårene som i sin natur er slik at de skal ha fortsatt anvendelighet også etter at avtalen eller avtalen mellom partene har opphørt å gjelde, inkludert men ikke begrenset til det som er angitt i disse vilkårene om partenes ansvar samt delene 1, 2, 7, 8, 9, 11, 12 og 13 skal ha fortsatt anvendelse uten tidsbegrensning også etter at avtalen eller avtalen mellom partene har opphørt, uansett årsak.

 

17 FORHOLDET TIL DEN TREDJE MANN

17.1 Kunden forstår og godkjenner at Scandraft har rett til å overføre krav om betaling til tredjeparter.
17.2 Kunden forstår og godkjenner at forpliktelsene og forpliktelsene som følger av Avtaledokumentene også gjelder til fordel for andre selskaper innenfor samme konsern som Scandraft og andre relaterte selskaper av Scandraft, samt den som Scandraft kan overføre rettigheter til, i helt eller delvis, som dekkes av Avtaledokumentene.

 

18 ANNET

18.1 Disse vilkårene og betingelsene tilhører Scandraft og kan ikke kopieres, reproduseres, distribueres eller på annen måte håndteres uten Scandrafts skriftlige forhåndssamtykke. 
18.2 Scandraft forbeholder seg alle rettigheter som ikke uttrykkelig er gitt kunden i disse vilkårene eller i andre avtaler mellom Scandraft og kunden.
18.3 Ingenting i disse vilkårene og betingelsene skal tolkes som å skape noe partnerskap, byråforhold, joint venture eller ansettelsesforhold mellom Scandraft og kunden.
18.4 Verken Scandraft eller kunden har rett til å binde den andre parten, inngå avtaler i dennes navn eller på annen måte skape noe ansvar eller forpliktelse for den andre parten ved å oppfylle sine forpliktelser eller utøve sine rettigheter i henhold til disse vilkårene eller på annen måte.
18.5 Kunden har ikke rett til å overdra sine forpliktelser eller rettigheter, helt eller delvis, i henhold til disse vilkårene eller andre avtaler eller avtaler mellom Scandraft og kunden til tredjepart uten Scandrafts skriftlige forhåndssamtykke.
18.6 Scandraft har rett til å overdra alle sine rettigheter eller forpliktelser, helt eller delvis, i henhold til disse vilkårene eller andre avtaler eller avtaler som Scandraft er part i uten kundens samtykke.
18.7 Dersom en bestemmelse i Avtaledokumentene eller del av den skulle vise seg å være ugyldige, ulovlige eller ikke håndhevbare, skal dette ikke bety at Avtaledokumentene er ugyldige i sin helhet, men i den grad ugyldigheten i vesentlig grad påvirker partenes utveksling av eller oppfyllelse i henhold til Avtaledokumentene, skal Avtaledokumentene med rimelighet justeres til et minimum i den grad det er mulig for å gjøre disse gyldige, lovlige og håndhevbare. Dersom slik justering ikke er mulig, skal bestemmelsen eller deler av den anses som slettet fra Avtaledokumentene.
18.8 En fraskrivelse av enhver rettighet i henhold til Avtaledokumentene er bare gyldig dersom den er gitt skriftlig og skal ikke anses som en fraskrivelse av noe senere eller annet brudd eller mislighold mot Avtaledokumentene.
18.9 En parts unnlatelse eller forsinkelse av å utøve rettigheter i henhold til Avtaledokumentene eller ved lov skal ikke utgjøre en fraskrivelse av denne rettigheten eller noen annen rett, og det skal heller ikke forhindre eller begrense videre utøvelse av denne rettigheten eller andre rettigheter på et annet tidspunkt. Ingen enkelt eller delvis utøvelse av noen rettighet i henhold til Avtaledokumentene eller ved lov skal hindre eller begrense fortsatt utøvelse av denne rettigheten eller noen annen rettighet i henhold til Avtaledokumentene.

 

19 GJELDENDE LOV OG TVISTER

19.1 Svensk lov, med unntak av dens regler og prinsipper om lovvalg, skal anvendes på Avtaledokumentene og alle andre avtaler eller avtaler mellom Scandraft og kunden som er relatert til Avtaledokumentene, samt alle tvister som oppstår på grunn av Avtaledokumentene eller andre avtaler eller avtaler mellom Scandraft og kunden som er relatert til Avtaledokumentene.
19.2 Tvister som oppstår på grunn av Avtaledokumentene eller andre avtaler eller avtaler mellom Scandraft og kunden som er relatert til Avtaledokumentene skal endelig avgjøres gjennom voldgift i henhold til Reglene for forenklet voldgift ved Stockholms Handelskammares voldgiftsinstitutt. Voldgiftsdommeren skal oppnevnes av Voldgiftsinstituttet. 
19.3 Setet for voldgiften skal være Gøteborg, Sverige, og saksspråket skal være svensk.
19.4 Uavhengig av det foregående skal Scandraft alltid ha rett (men ikke plikt) til å innlede sak ved den alminnelige domstol eller domstoler som har rett til å avgjøre saker om forbud og midlertidige forbud basert på uautorisert bruk av Scandrafts immaterielle rettigheter eller slike andre forhold der Scandraft med rimelighet anser at slike sikkerhetstiltak er nødvendige for å beskytte sine interesser, forhindre skade eller bevare status quo.
19.5 Uavhengig av det som er angitt ovenfor, skal Scandraft alltid ha rett (men ikke plikt) til å innlede sak ved den alminnelige domstol(e) eller andre myndigheter som har rett til å avgjøre saker som refererer til fordringer i de tilfellene Scandraft har et forfalt krav mot kunden.


 

 


 

Fraktpriser

Kolli

Antall kolli

Pris inkludert toll

1

260:-

2

480:-

3

700:-

4

920:-

5

1140:-

6

1360:-

 

Pall

Post nr:

0000-1499

1900-2099

1500-1899

2100-2451

2600-2629

2700-3999

2452-2599

2630-2699

4000-4199

4300-5399

5800-5999

7000-7599

4200-4299

5400-5799

6000-6999

7600-7999

8000-9999

EUR-pall

1405:-

1465:-

1565:-

1705:-

1815:-

Halvpall

1045:-

1109:-

1199:-

1349:-

1359:-